Latvijas Skolas soma

soma

 

 

 

Š.g 16.jūnijā 5.,7.un 9.klase devās mācību ekspedīcijā uz A.Upīša memoriālo muzeju-māju Skrīveros un Skrīveru dendroloģisko parku.

16.06.2020.

Pēc attālinātā mācību procesa norises triju mēnešu garumā, liels satikšanās prieks, interesantā veidā uzzināta informācija par A.Upīša daiļradi un dzīves gājumu. Skolēni piedalījušies arī muzejā izglītojošā programmā “Pazīsti kokus Andreja Upīša dārzā”, kā arī mācību ekskursijā , Skrīveru dendroloģiskajā parkā, kur svešzemju koku stādījumos un dendrārijā ir vienreizēja iespēja redzēt vairāk nekā 300 koku sugu no visas Ziemeļu puslodes. Dendroloģiskajā parkā var iepazīt citu zemju tradicionālo mežu ainavu, nepametot Latvijas teritoriju. Skolēni iegūtās zināšanas izmantos latviešu valodas un literatūras zināšanu papildināšanai, kā arī bioloģijas un ģeogrāfijas zināšanu pilnveidošanai.

Ekskursijai gatavojāmies attālināti. Nosūtījām skolēniem informāciju par A.Upīša daiļradi un interneta saites par to https://lv.wikipedia.org/wiki/Andrejs_Up%C4%ABts, https://jauns.lv/raksts/9viri/365302-kads-patiesiba-bija-sarkanais-andrejs-upits-visu-laiku-razigakais-latviesu-rakstnieks. Atbildējām uz skolēnu uzdotajiem jautājumiem. Gatavojāmies arī mācību ekskursijai pa Skrīveru dendroloģisko parku, attālināti apskatot kokus un krūmus internetā. Piedāvājam noskatīties video https://www.mammadaba.lv/objekti/citi-objekti/56-vidusdaugava/134-skriveru-dendrologiskais-parks.

Atgriezeniskā saite tika interesanti organizēta pēc muzejpedagoģiskā nodarbības A.Upīša memoriālajā mājā, skolēniem bija jāatmin krustvārdu mīkla, tad jāsameklē koki pēc kartes dārzā, par kuriem runāja nodarbībā un tad radošais darbs- jāsaliek puzle ar A.Upīša izteicieniem par kokiem. Atgriezenisko saiti nostiprināsim atgriežoties skolā septembrī.

Mācību ekspedīcija notika projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros.

Ekspedīcijas dalībniece Inta Pastare

 
6. un 8. klase “Bēgļu gaitās”

Ir 1944. gada oktobris, Rīgai otro reizi tuvojas Otrā pasaules kara frontes līnija, bet aiz tās - Sarkanā armija. Vienīgais ceļš uz drošību ir tikt uz kuģa kādā no Kurzemes ostām. Laika pārdomām nav; ir nekavējoties jākravā koferi un jādodas ceļā! Arī Birzgales pamatskolas 6. un 8. klases skolēni 31.oktobrī dodas uz Rīgu, lai kļūtu par šī satraucošā notikuma līdzdalībniekiem.DSC 0773

Kādā senā padomju laika namā jaunie bēgļi tika ierauti straujā un  aizraujošā piedzīvojumā – muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Bēgļu gaitas”. Nodarbība sastāvēja no vairākām daļām: izstādes apmeklēšanas, eksponātu pētīšanas, analizēšanas un aprakstīšanas, iepazīšanās ar dažādiem fotoattēliem un dzīvesstāstiem, kā arī vēl nepiedzīvotas aktivitātes – izlaušanās spēles spēlēšanas. Visa pasākuma programma bija balstīta uz vēsturiskiem notikumiem. Izstāde un spēle kopā radīja vienu veselumu: izstāde bija veidota tā, lai skaidrotu un sniegtu īstus piemērus spēles gaitā paredzētajam. Gan spēles, gan izstādes pamatā bija reāli muzeja “Latvieši pasaulē” krājuma materiāli un dzīvesstāsti.

Lai gan pilnīgi visiem skolēniem šī nodarbība bija kas jauns un nepiedzīvots, ar lepnumu varam teikt, ka mūsu bēgļi veiksmīgi sakravāja koferus, atminēja sarežģītas mīklas un kombinācijas, tika uz kuģa un aizbēga no padomju okupācijas.

 

05.11.2019. Nezinītis un Zinīte atkal ciemojās mūsu skolā! Iesaistījās pilnīgi visi, gan dziedāja, gan plaukšķināja, gan minēja mīiklas. Kopīgiem spēkiem tika atkārtoti drošības noteikumi.

Paldies "Skolas somai", jo izrādi 1.-5. klases bērni varēja skatīties bez maksas!

 

skolas soma

Sestie mācās dzēst!

22. maija rītā 6.klases skolēni  ar skolotājiem Kasparu un Sanitu devās uz Rīgu apmeklēt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu.

Latvijas Ugunsdzēsības muzejs atrodas Rīgā, Hanzas ielā 5, 1910.gadā pēc arhitekta Reinholda Georga Šmēlinga projekta būvētajā jūgendstila ēkā. Muzejs tika  atklāts 1978.gadā.Tur mūs sagaidīja ļoti laipni muzeja darbinieki. Plkst.10.00 no rīta uzsākām savu ceļojumu, kur muzeja ekspozīcija iepazīstināja  ar Latvijas ugunsdzēsības vēsturi no 19.gadsimta vidus līdz mūsdienām. Pirmā stāva vēstures zālēs eksponēti 19.gadsimta beigu un 20.gadsimta sākuma ugunsdzēsēju formas tērpi, ķiveres, darbarīki, apbalvojumi, rokas un mehāniskie sūkņi, kā arī ugunsdzēsēju automobilis „Chevrolet Six”. Katrs piemērīja glābēja tērpu un darbojās ar glābēja aprīkojumu. Apskatījām arī Slavas zāli, kurā glabājas dienesta pienākumus pildot bojā gājušo ugunsdzēsēju vārdi, apbalvoto ugunsdzēsēju saraksti, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta un Latvijas Ugunsdzēsības muzeja karogi. Pēc izstādes apmeklējuma un praktiskās nodarbības piedalījāmies viktorīnā un noskatījāmies dokumentālo videomateriālu.

Ļoti jauka izvērtās pastaiga pa Basteijkalnā, kur vērojām kanālu un skaistos apstādījumus, kas atspoguļoti daudzās fotogrāfijās un mākslas darbos.

Sestajiem ekskursijā redzētais un dzirdētais ļoti patika.

Skolotāja Sanita

 

Rīgas leļļu teātra izrāde “Sapņu kuģis” Birzgales skolā 7.05.2019.

Nedaudz iepazināmies ar izrādes saturu: “Rūķu puisim, vārdā Diļļuks, ir daudz sapņu, bet pats kvēlākais sapnis saistās ar jūru. Diļļuks visu laiku cenšas būt blakus jūrai, bet, pats to nenojaušot, nepārtraukti nodara jūrai kaitējumu. Viss kļūst vēl sarežģītāk, kad Jūrā tiek ieskalota Rūķa māja. Kļūst pilnīgi skaidrs, ka Diļļukam ir nepieciešams ar Jūru sadraudzēties. Vai citu rūķu padomi būs noderīgi šai draudzībai? Vai Diļļuka sapņi būs stiprāki par realitāti? Vai rūķi vispār prot peldēt?

Tie ir jautājumi, uz kuriem atbildi vismaz reizi mūžā ir meklējis katrs planētas Zeme iemītnieks. Mums beidzot ir visas atbildes uz šiem jautājumiem! Iepazīstieties ar tām, noskatoties ceļojošā leļļu teātra izrādi “Sapņu kuģis”! Izrādē ir nedaudz mūzikas, daudz cilvēcības un viens pavisam neliels grābeklis, kas uz izrādes laiku ir aizlienēts no nezināma rūķu labdara.”

Skatoties izrādi “Sapņu kuģis”, varēja gūt dažādas zināšanas un iemaņas tādos mācību priekšmetos kā latviešu valoda un literatūra, sociālās zinības, dabaszinības, vizuālā māksla. Izrāde mūs aicina būt draudzīgiem un izpalīdzīgiem, dzīvot saskaņā ar sevi, dabu, tiekties uz sapņu piepildījumu.

Pēc izrādes noskatīšanās pārrunājām par draudzības nozīmi jebkura cilvēka dzīvē, par to, vai vienmēr var uzklausīt citu padomus vai tomēr tos ļoti nopietni pārdomāt un izvērtēt. Bērniem bija iespēja salīdzināt, kā tas darbojās rūķēna dzīvē, un ar savu pieredzi. Īpaši interesanta saruna izvērtās saistībā ar peldētprasmi (izrādē “Sapņu kuģis” tā sākumā nepiemita rūķēnam), jo Birzgales skolas bērniem projekta ietvaros tiek dota iespēja apmeklēt peldēšanas nodarbības baseinā. Sapratām, ka prast peldēt ir labi!

4.klases audzinātāja Vita Kozlovska

 
Ja es būtu grāmata…

02.05.2015. Birzgales pamatskolas 2. un 4.klases skolēni projekta „Skolas soma” ietvaros apmeklēja Latvijas Nacionālo bibliotēku, lai tuvāk iepazītos ar dažādām grāmatām, sākot no vissenākās un beidzot ar mūsdienīgām, kad grāmatas var lasīt, izmantojot virtuālo vidi un mūsdienu tehnoloģijas.

Lai apmeklētu šo interesanto piedāvājumu, jau laicīgi sākām gatavoties. Latviešu valodas un sociālo zinību stundās runājām par mūsu valsts kultūrvēsturisko mantojumu, Latvijas nacionālās bibliotēkas milzīgo vērtību krātuvi. Ieskatījāmies arī vēstures lappusēs, iepazināmies ar pirmajām Latvijā izdotajām grāmatām. Dabaszinībās runājām par to, kā tiek izgatavots papīrs, sākotnējo materiālu un papīra veidiem.

 Nodarbības „Ja es būtu grāmata” laikā Nacionālajā bibliotēkā Iejutāmies rakstnieku- ilustratoru lomā, attīstot iztēli un vizualizējot grāmatu tēlus. Lieliska, motivējoša nodarbība lasītprasmes veicināšanai, pašiem kļūstot par mazajiem grāmatu autoriem.

Iesākto darbu muzejā turpinājām skolā. Izgatavojām paši savas grāmatiņas, kļūstot grāmatu par galvenajiem varoņiem. Ilustrējām tās un noformējām, iesienot vāciņos. Pārrunājām par gūtajiem iespaidiem Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. Skolēni izrādīja lielu  interesi un vēlēšanos braukt vēlreiz, lai labāk iepazītos ar bibliotēkas darbību un plašo piedāvājumu klāstu.

 
1. un 3. klases ekskursija uz Rīgu

2019.gada 25. aprīlī, projekta „Skolas soma” ietvaros, 1. klases un 3. klases skolēni devās ekskursijā uz Raiņa un Aspazijas māju Rīgā. Kā mums stāstīja muzeja vadītāja, Raiņa un Aspazijas māja ir unikāls 19. gadsimta vēsturiskās apbūves piemineklis Rīgas centrā. Mums bija lieliska iespēja izstaigāt muzeja telpas, kā arī praktiski piedalīties muzejpedagoģiskajā nodarbībā, kur vajadzēja sagatavot plakātu par izvēlēto vēsturisko avotu. Gatavojoties ekskursijai, lasījām Raiņa un Aspazijas dzeju, ilustrējām to, darbiņus kā dāvanu aizvedām un uzdāvinājām muzejam. Lai ekskursiju padarītu krāšņāku, bijām apskatīties arī TV torni, pirms tās rekonstrukcijas. Uzzinājām, ka ir uzsākts vērienīgs torņa rekonstrukcijas projekts, kura mērķis ir panākt, lai TV tornis un pieguļošā teritorija kļūtu par mūsdienīgu pilsētvides sastāvdaļu, kas ir gan tehnoloģiski, gan funkcionāli moderna un droša, kas ir iecienīta tūrisma un brīvā laika pavadīšanas vieta Rīgas pilsētas viesiem un iedzīvotājiem. Skolēni bija ļoti priecīgi pabūt 368,5 metri augstajā tornī, kurš ir ne tikai augstākais Baltijas valstīs, bet arī visā Eiropas Savienībā un trešais augstākais Eiropā.

 
Dailes teātra izrādes „Planēta  85.” apmeklējums

Latvijas skolas somas pasākums - Dailes teātra izrādes „Planēta  85.” apmeklējums 22. martā 2019. gadā. Tajā piedalījās  5., 7., 8. klases  24 skolēni  un  trīs pavadošās skolotājas. Saturiskajā jomā apguvām Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes.

Latviešu valodā tika pārrunāta teātra izrādē iekļautā tēma un problēmas- attiecības starp ģimenes locekļiem, attiecības starp pieaugušajiem un jauniešiem. Latvijas vēsturē pārrunāja par padomju laikiem un tajā laikā aktuālajām problēmām un cilvēku attiecībām.

Iemācījāmies kā teātrī ir jāuzvedas, kā uz to ir jāsapošas. Uzzinājām ļoti daudz par padomju laikiem un tā laika jauniešu dzīvi varējām salīdzināt ar mūsdienām.

Skolotāja Valija Skuja

 
Nezinītis un Zinīte” viesojas Birzgalē

Leļļu teātra izrādi sākumskolas bērniem bija iespēja noskatīties  5.03.2019.      

Bieži rodas jautājums “Kāpēc vajadzīgi dažādi noteikumi mājās, skolās, iestādēs?” Mājās noteikumus izvirza vecāki. Katrā skolā iekšējās kārtības noteikumi nosaka, kā jāuzvedas, jārīkojas, ko drīkst, ko nē.

Pirms izrādes skatīšanās domājām, kāpēc vispār vajadzīgi noteikumi. Pārrunājām dienas režīma nepieciešamību. Leļļu teātra izrāde “Nezinītis un Zinīte” ietvēra apgūstamās tēmas sociālajās zinībās un klases stundās, savukārt pati izrāde ar aktiermākslas demonstrējumu atklāja literatūrā apgūstamo tēmu “Dramaturģija”. Latviešu valodā – valodas un runas kultūras izpausmi.

Kāda ir pasākuma pievienotā vērtība mācību procesā? Iemācīties varēja daudzas labas lietas! Nesarūgtināt citus, labi uzvesties, būt iejūtīgam, iedziļināties līdzcilvēku problēmās, būt izpalīdzīgam, sakārtot vidi ap sevi, lai gan pats, gan citi justos labi – par to aicināja domāt izrāde “Nezinītis un Zinīte”!

 Kad klases stundā pēc izrādes noskatīšanās vēlreiz pārrunājām labas uzvedības noteikumus, bērni ne tikai minēja piemērus no savas dzīves, bet arī atsaucās uz redzēto un aktualizēto izrādē “Nezinītis un Zinīte”. Aptaujājot bērnus, konstatēju, ka aktieru sniegums viņiem ļoti patika. Sajūsma tika izrādīta gan par atspoguļotajiem notikumiem, gan galveno varoņu raksturu, gan izrādes muzikālo ietērpu, gan dekorācijām.

4.klases audzinātāja Vita Kozlovska

 
Birzgales pamatskolas skolēnu ekskursija uz Jēkabpils Vēstures muzeju

04.12.2018. projekta Skolas soma ietvaros Birzgales 1. un 2. klases skolēni apmeklēja Jēkabpils vēstures muzeju Krustpils pilī un piedalījās Radošajā darbnīcā - Ziepju izgatavošanā.

Ekskursijas sākumā skolēni iepazinās ar Krustpils pili, tās vēsturi un dažādiem vēsturiskajiem notikumiem, kas risinājušies Krustpils pilī senatnē. Liels saviļņojums skolēniem bija, nokāpjot pils pagrabā un klausoties leģendu par pils spoku - meiteni, kas tika iemūrēta pils sienās. Iespaidi bija tik spēcīgi, ka šo stāstu skolēni atcerējās ilgi vēl pēc ekskursijas.

Ekskursijas turpinājumā skolēniem bija iespēja piedalīties radošajās darbnīcās un izgatavot pašiem savas ziepītes. Vēl pirms ekskursijas mājturības un tehnoloģiju stundās tika izstāstīts par to, kādas izejvielas nepieciešamas ziepju izgatavošanai, kā arī par to, ko var izmantot kā alternatīvu sintētiskajām krāsvielām un aromam. Pirms pašiem tika dota iespēja izgatavot ziepes, muzeja darbinieces izstāstīja par ziepju sastāvdaļām un to tapšanas gaitu.

Bērni labprāt darbojās praktiski, taisīja ziepītes ar pašu izvēlētajiem augiem, izdomāja, kā sauks viņu roku darbiņu. Skolēniem bija neizsakāms prieks par galarezultātu (gatavām ziepītēm), kuras varēja ņemt līdzi uz mājām, tā izgatavojot dāvanu vecākiem Ziemassvētkos. Nodarbības beigās muzeja darbinieces uzdeva jautājumus gan par Krustpils pili, gan par ziepju ražošanu, kas bija lieliska atgriezeniskā saite pēc pasākuma apmeklēšanas.

Birzgales pamatskolas skolēni bija ļoti apmierināti ar ekskursiju un piedāvātajām aktivitātēm Skolas somas ietvaros un labprāt izmantos iespēju arī 2. mācību pusgadā doties uz šāda veida pasākumiem.

Sākumskolas skolotājas Inga Kozlovska un Mārīte Petrovska

 

Pirmā semestra noslēgumā  5.- 8. klašu skolēni  devās  ekskursijā  uz Jēkabpils vēstures muzeju.

Senlaicīgajā pilī notika restaurācijas darbi, vairākas zāles bija slēgtas. Ekskursijas vadītāja pastāstīja, ka Jēkabpils Vēstures muzeja misija ir apzināt, vākt, glabāt, pētīt un popularizēt liecības par Jēkabpils pilsētas vēsturi, parādot tās savdabību Latvijas kultūrvidē. Restaurēt un saglabāt Krustpils viduslaiku pili, veicinot tās aktīvu iekļaušanos kultūras tūrismā, ko šoreiz baudījām arī mēs.

Ekskursijā pa muzeju skolēni guva priekšstatu par vēstures dažādiem posmiem, ēku celtniecības stiliem. Valdīja pozitīvas emocijas pils pagrabos, kad klausījāmies interesantus stāstījumus par atgadījumiem pilī, pils būvniecības gaitu un valdniekiem. It sevišķi mums patika stāstījums par pils spoku- Brūno dāmu, un viņas traģisko dzīves stāstu.

Pasākuma pievienotā vērtība ir papildināt zināšanas netradicionālā veidā, pašiem darboties meistarklasē un izveidot savas ziepītes, pievienot tām pašu izvālētas vielas un augus.

ziepesPiedalījāmies radošajās darbnīcās – ziepju vārīšana. Vai Jūs zinājāt, ka ar ziepju vārīšanu cilvēki nodarbojās jau vismaz 2800. gadā pirms mūsu ēras? Mēs tagad zinām, jo ielūkojāmies ziepju tapšanas vēsturē - uzzinājām interesantus faktus par mūsu senču ziepju vārīšanas tradīcijām un lietošanas nolūkiem. Katrs dalībnieks sev pagatavojām aromātiskas ziepes no dabīgām izejvielām – kristāldzidrās ziepju bāzes, kurai pievieno Latvijā augušas zāļu tējas un ziedus.

Braucienam uz Jēkabpils muzeju un ziepju vārīšanas meistarklasēm, mēs nopietni gatavojāmies. Klases audzināšanas stundās pārrunājām ziepju vārīšanas tradīcijas, vēsturi un ziepju sastāvdaļu daudzveidību. Pārrunājām par ziepju nozīmi cilvēka ikdienā. Matemātikā rēķinājām dažādu ziepju gabaliņu tilpumus un veicām mērījumus. Atkārtojām drošības un kārtības noteikumus sabiedriskās vietās, kā arī ceļu satiksmes noteikumus un uzvedības normas.

Klases audzināšanas stundā  mainījāmies ar iegūto informāciju un pozitīvajām emocijām par muzeja apmeklējumu un ziepju vārīšanas tradīcijām. Pārspriedām kā ir mainījušās ziepju vārīšanas tradīcijas un kādas ir tendences to veikt mūsdienās. Nonācām pie secinājuma, ka  šajā procesā ir ļoti liela nozīme dabīgajām izejvielām. Latvija s vēstures stundās tika uzdots tests par mācību ekskursijas laikā dzirdēto un redzēto.

Ekskursija  bija ļoti interesanta un bagāta ar dažāda veida informāciju. Šis pasākums notika „Latvija skolas somas „ ietvaros.

Viena no ekskursija dalībniecēm Valija Skuja

Pin It